Início Formasau Formação e Aprendizagem em Contexto Clínico

Formação e Aprendizagem em Contexto Clínico

129
0
Formação e Aprendizagem em Contexto Clínico

Mentorship and Clinical Supervision have become a major source of educational support for pre registration and post registration nurses. This support is provided to help nursing practitioners who are ‘fit for practice’ and thus enable quality patient care.

Formação e Aprendizagem em Contexto Clínico
Autor: Wilson Jorge Correia de Abreu
Editora: Formasau
Ano de edição: 2007

Professor Coordenador com Agregação na Escola Superior de Enfermagem do Porto, Doutor e Mestre em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa. Agregado em Ciências da Saúde pela Universidade de Aveiro. Licenciado em Enfermagem de Saúde Mental e Psiquiátrica. Realizou a formação pós doutorada em Paris (CERMES), na área da Socio-antropologia da saúde. Desenvolve actividade docente na ESEP (disciplinas de Investigação, Socio-antropologia e Sociologia da Saúde) e na Universidade de Aveiro (Curso de Mestrado em Supervisão e Doutoramento em Didáctica). Colabora ainda com as Universidades de Lisboa, Porto, Coimbra, Évora, Algarve e Açores, em actividades de natureza académica. Docente convidado nas Universidades de Kaunas (Lituânia), Tallin (Estónia), Vaasa e Tampere (Finlândia) e S. Petersburgo (Rússia). Participou em actividades internacionais de natureza diversa (Leonardo da Vinci, Grundtvig, Networks temáticas) em praticamente todos os países da União Europeia, EUA, Rússia, Canadá, Turquia, Brasil e Angola. Gestor da Qualidade na Escola Superior de Enfermagem de D. Ana Guedes, a primeira Escola Superior de Enfermagem pública a conseguir a Certificação da Qualidade (APCER) segundo a Norma ISO 9001:2000. Presidiu à Comissão (I), designada pelo CNAVES para a avaliação externa dos Cursos de Licenciatura em Enfermagem. Membro da Society for Research on Identity Formation (Miami, USA), Associação Brasileira de Etnopsiquiatria (Florianápolis, Brasil) e Associação de Saúde Mental dos Países de Língua Oficial Portuguesa (ASMELP). Membro da Network Europeia TENN (Thematic European Nursing Network) (apoiada pela Comissão Europeia) e do grupo que planeou o primeiro Curso de Mestrado Europeu em Enfermagem (MSc Advanced Nursing Practice). Recentemente, com a Professora Carol Marrow, obteve apoio do British Council para a realização de um projecto de investigação na área da Supervisão Clínica em Enfermagem, em Portugal e no Reino Unido. Desenvolve actualmente investigação nas áreas da socioantropologia, supervisão clínica e identidade social.

 ………………………………………………………

Mentorship and Clinical Supervision are important concepts for health care and in particular for the nursing profession. Mentorship and Clinical Supervision have become a major source of educational support for pre registration and post registration nurses. This support is provided to help nursing practitioners who are ‘fit for practice’ and thus enable quality patient care.

This book is timely because of the current debates on issues related to quality of care in health care institutions in the UK, Portugal, Europe and the wider world. The content of the book is interesting and stimulating for practitioners and scholars alike.  The book has been informed by the work on Mentorship and Clinical Supervision across the European Community.

The book is underpinned by both sociocultural theory of Vygotsky and Bronfenbrenner’s bioecological theory of human development. Therefore, the theoretical positions give a broad and scholarly perspective for those who want to further their understanding by analysing the concepts in depth.

This book is thus an essential resource to help nursing practitioners acknowledge the value of mentorship and clinical supervision for clinical practice and the development of quality patient care therein.  The author, Professor Wilson Abreu, does not only engage the reader in discussion on the concepts from an educational and academic perspective but embraces understanding gained from local experiences and developments on a much wider scale.  The book is thus, a valuable addition to the literature on these supporting roles.

Dr. Carol Marrow,

Project Coordinator (TENN) and MSc Advanced Nursing Practice
School of Nursing and Midwifery – University of Cumbria
United Kingdom